מטרת עמוד זה לתת לכם תמונה כללית של מערכת Webtrees, שימושיה, התמצאות במידע הגיניאולוגי שבה וכמובן לעזור לכם בפעולות השכיחות ביותר שתרצו לבצע בה, כמו הוספת בני משפחה וכו’ …
כל המדריכים שתמצאו באתר התמיכה שלנו מניחים שאין לכם ידע מקדים על המערכת, אך יש לכם ידע בסיסי על שימוש בדפדפן אינטרנט ( web browser ) וידע סביר בשימוש במחשב ותוכנותיו.

היות והמערכת משתדרגת בצורה קבועה וכמובן שהאתרים שאנחנו בונים באמצעותה שונים אחד מהשני, יתכן ומקצת מתמונות המסך וההוראות השונות יהיו מעט שונים באתר שלכם.

שימו לב: במערכת משולבת עזרה למשתמש וקל יחסית להשתמש בה גם ללא מדריך זה, לכן קראו היטב את ההסברים הנמצאים לצד השדות השונים (במסכים השונים) לפי שתפנו לקבלת עזרה נוספת.

מושגי יסוד

מה עושה webtrees

webtrees מתעדת גניאלוגיה של אנשים.

אם תחפשו פירוש למילה גניאולוגיה תקבלו פירוש שכזה: “חקר היוחסין והשתלשלות הדורות” (ויקיפדיה).
גנאלוג אוסף מידע על קשרי שארות, בין אם מדובר באנשים שעודם בחיים, ובין אם המדובר בנפטרים, ומבסס את היחסים המשפחתיים ביניהם, לצורך בניית אילן יוחסין, או עץ משפחה. המילה גניאלוגיה לקוחה מיוונית. genum פירושו גזע, או משפחה, בצירוף הסיומת לוגיה – תורה.

מקצת מהמידע על אנשים אותו ניתן לאגור ולהציג במערכת הוא:

  • תאריכי/מיקום לידה
  • פרטי נישואין
  • פרטי גירושים
  • מוות/קבורה
  • אירועים אחרים בולטים בחיי האנשים
  • מידע על ילדיהם
  • מידע על הוריהם
  • עובדות שונות עליהם וסיפורים אודותיהם
  • קבצי מולטימדיה (תמונות / קבצי אודיו ווידאו) המתעדים אותם.

מסד נתונים של מידע גניאלוגי של אנשים הקשורים זה לזה נקרא לפעמים “עץ משפחה”, אם כי בסיר להניח כי “רשת משפחתית” היא שם קולע יותר (הכוונה לרשת קורי עכביש).

כל המידע עבור אילן יוחסין יחיד מאוחסן במסד נתונים אחד של webtrees במחשב מארח (שרת אינטרנט). מערכת webtrees מנהלת את בסיס הנתונים הזה באמצעות דפדפן אינטרנט אינטרנט, כגון פיירפוקס, ספארי, כרום, אופרה, אינטרנט אקספלורר או אדג’.

כפי שתוכנן, הגישה היא שיתופית, המאפשרת למספר אנשים לצפות או להוסיף לאותו מסד נתונים של webtrees מכל מקום בעולם, באותו זמן.

הגדרות

המילים המוגדרות (ערכים) מופיעות בגופן מודגש.

המונח איש/יחיד משמש בתפריטי webtrees לתיאור אדם.

הבנת “משפחות”

משפחה (רשומה/יחידה) נוצרת אוטומטית כאשר

  • בן זוג חדש מצורף ליחיד
  • ההורה הראשון מצורף ליחיד או
  • הילד הראשון מתווסף להורה יחיד.

לכן, “משפחה במערכת ווב-טריז (webtrees ) היא קומבינציה של

  • לפחות הורה אחד ולפחות ילד אחד או
  • שני אנשים במערכת יחסים, בין אם הם היו נשואים או לא ואפילו עם המין השני.

כתוצאה מכך, אדם שמיסד את יחסיו על ידי יצירת משפחתו (כגון נישואין ו / או ילדים) נמצא בדרך כלל בשתי משפחות לפחות:

  • משפחתו המיידית, שבה הוא/היא בני זוג, בן זוג ו / או הורה
  • המשפחה שבה הוא/היא ילדים.

כאשר נוצר קשר הורה-ילד, הדרך שבה הילד קשור להורה נקראת ייחוס ( אילן היוחסין ) שלהם. ארבעת סוגי ייחוסים נתמך על ידי webtrees הם

  • לידה
  • אימוץ
  • אימוץ זמני / אומנה / חסות
  • sealing (חותמת מורמונית), אשר משמש בעיקר בכנסייה המורמונית.

יחיד/אדם יכול להיות

  • ילד במשפחה אחת עקב ייחוס “מלידה” באותה משפחה; אין צורך בקביעת הייחוס של הילד (ייחוס “מלידה” נקבע כברירת מחדל אם לא צויין הייחוס).
  • ילד במשפחה שנייה בשל ייחוס “מאומץ” באותה משפחה.
  • ילד במשפחה שנייה עקב נישואין נוספים על ידי אחד או יותר מהוריהם (משפחות מאמצות), אך אין ייחוס ייחודי עבור רשומות משפחתיות קשורות אלה
  • ב “משפחה מיידית” אחת או יותר, בשל קיום יחסי זוגיות מרובים במהלך חייו/חייה.

לכן, יחיד יכול להיות חבר בכמה משפחות.

הגדרות אחרות

מקור הוא החומר המקורי שבו המידע התקבל. דוגמאות לכך הן: מסמך משפטי, תמונה, סיפור שסיפר בן משפחה, דוא”ל או תנ”ך.

ציטוט הוא המיקום במקור שבו המידע המצוטט ניתן למציאה. דוגמא עשויה להיות רשומה 6W-804 של ספר גניאלוגי או מספר עמוד או מספר סימוכין אחר.

אירוע הוא משהו שקורה בזמן מסוים, למשל. לידה, נישואין, גירושין, מוות.

עובדה היא משהו שאין לו תאריך ספציפי המשויך אליו, למשל. כתובת, דת, לאום.

ישות מדיה (קובץ מולטימדיה) יכולה להיות כמעט כל דבר, למשל תמונה, תמונה או מסמך PDF של תעודת לידה, קובץ שמע או קובץ אודיו-ויזואלי.

תמונה מודגשת (“תמונה מייצגת” הוא מונח קולע יותר) היא זו שמוצגת לצד שמו של אדם ברבים מהתרשימים ומסכי הרשת.

GEDCOM הוא סוג של קובץ מחשב בשימוש נרחב עבור מבנה אחיד של מידע גניאלוגי המשמש מערכות מחשב, שפותח על ידי המחלקה להיסטוריה משפחתית של Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (כנסיית LDS). לעיתים קוראים (בטעות) למסד נתונים אחד של עץ המשפחה  “Gedcom”.

הגדרות היחסים המשפחתיים משתנות בין תרבויות. לכן, כאשר אתה מציג או משנה את מסד הנתונים של מערכת webtrees במשפחה של תרבות אחרת משלך, אתה עלול למצוא שההגדרה של “אבא”, “אמא”, “אח”, “אחות”, “בן דוד” ועוד עשויים להיות שונים במקצת מההגדרות שמגדירה התרבות שלך.

הוספת אדם (איש/אישה)

לא כל השיטות של הוספת אדם מוזכרות כאן.

שלב ראשון – מציאת בסיס הנתונים המשפחתי הרלבנטי

התקנה webtrees יכול לשמש עצי משפחה רבים. ראשית, עלינו לוודא שאנחנו משתמשים בעץ המשפחה הנכון. העבר את סמן העכבר מעל לסמל “דף הבית” בצד שמאל של הדף. אם יש יותר מאילן יוחסין אחד באתר זה, הם יופיעו ברשימה הנפתחת. בחר את עץ המשפחה המתאים באמצעות העכבר. אם הרשימה לא עולה, יש רק עץ משפחה אחד מותקן ואין צורך בבחירה.

שלב שני – מציאת קרוב משפחה

מנהל אתר webtrees יכול להגביל את היקף הגישה למידע המוצג בכל עץ משפחה. סביר להניח שהם יאפשרו גישה נרחבת יותר למשתמשים מזוהים במערכת (חברי אתר) מאשר לשאר מבקרי האתר (אלו שלא הזדהו ( Loged-in )  במערכת.
אם אינך משתמש (חבר באתר / בן משפחה רשום כמשתמש באתר)  ואינך יכול למצוא אדם במסד הנתונים, כדאי שתבקש ממנהל האתר שירשום אותך כחבר (הפרטים אותם יצטרך ממך הם לפחות שם וכתובת מייל) או בתלחץ על הקישור של “בקשת חברות באתר” (במידה ומנהלי האתר הגדירו שאפשרות זו תהיה זמינה חמבקרי האתר) .
אם כל אלו לא מצליחים לך, תמיד תוכל ליצור קשר עם מנהלי האתר באמצעות הקישור המיועד לכך בתחתית האתר.
אם אתה כבר חבר אתר משתמש רשום באתר ואתה עדיין לא יכול למצוא מישהו, או לעדכן מידע באתר (פרטי אנשים/משפחות/תמונות וכדומה) – סביר להניח כי את/ה מוגבל/ת ע”י הגדרות הפרטיות שקבע מנהל עץ המשפחה או מנהל האתר.

webtrees מאפשר לך להוסיף אדם חדש על ידי הגדרת הקשר של אותו אדם (למשל הורה, אח, שותף או ילד) לאדם שכבר נרשם במסד הנתונים. לפני הוספת מישהו למסד הנתונים, עליך למצוא הורה, אח, שותף או ילד של אותו אדם. בצע זאת באמצעות תיבת הדו-שיח ‘חיפוש’ בצד ימין של המסך מעל התפריט או באמצעות אחת מאפשרויות החיפוש בתפריט ‘חיפוש’.
בעת חיפוש, תוכל להשתמש בשם הפרטי של האדם, בשם המשפחה שלו או בשניהם. לחלופין, תוכל לבחור “משפחות” או “אנשים” תחת “רשימות” בשורת התפריטים, ולהציג את האנשים המשתמשים בשם המשפחה שלהם.
אנשים לא מקושרים הם בדרך כלל “אבודים” כי הם מבחינה טכנית אינם חלק מעץ המשפחה הרשמי, ולכן הם יכולים להתווסף רק על ידי מנהל עץ המשפחה או מנהל/ת האתר.

פנל ניהול עליון

תיבת החיפוש ותפריט הניהול העליון של webtrees .

שלב שלישי – בחירת הקשר המשפחתי

לחצו על הטאב (הכרטיסייה) “משפחות“, שנמצאת מתחת לתמונה המודגשת (התמונה המייצגת העיקרית של האדם) או , במידה ועדיין אין לו/לה תמונה, על התמונה החלופית (צללית/דמות ג’נרית) שלהם.
טאב הרשומות המשפחתיות שיוצג יאפשר לכם להוסיף או ליצור יחידות משפחתיות, הורים, שותפים לחיים וילדים, של אותו אדם.

אם לאדם שבדף שלו אתם מסתכלים כבר יש משפחה הורית או אישית, תוכלו גם להיות מסוגלים להוסיף אח

או ילד.


כדי להוסיף הורה (אב / אם) של האדם המוצג:
לחצו על הקישור “הוספת אב חדש” או “הוספת אמא חדשה” מתחת ללשוניות.

כדי להוסיף אח של האדם המוצג:
לחצו על הקישור “הוסף אח או אחות” בתחתית הקטע “משפחה עם הורים”.

כדי להוסיף ילד של האדם המוצג:
לחצו על הקישור “הוסף בן או בת” בתחתית הקטע “משפחה עם (שותפים)”.

כדי להוסיף שותף (לחיים) של האדם המוצג:
לחצו על הקישור “הוסף אישה חדשה” או “הוסף בעל חדש” ליד החלק התחתון של הדף.
אל תדאגו אם לאדם המוצג כבר יש שותף. בעת הוספת “אישה” חדשה או “בעל”, תיווצר משפחה חדשה.


שלב רביעי – השלמת תיבת הדו-שיח

כאשר תלחצו על על כל אחד מהקישורים המוזכרים בשלב 1, תיפתח תיבת דו שיח.

אין צורך למלא את כל השדות, עם זאת, בהשלמת השדות עד כמה שאפשר תהפכו את אתרכם לעדכני ומדוייק יותר, כמובן בהתאם להגדרות שקבע עבורכם מנהל האתר.
קראו את השאלות הנפוצות של האתר (הנכללות בתפריט העזרה הנפתח HELP שבפינה השמאלית העליונה של הכותרת) כדי לראות אם המנהל קבע כללים או נהלים מסויימים, ציין מוסכמות או העלה הצעות לגבי פורמט המידע שהזנת. כמו כן, לפני תחילת הזנת נתונים, מומלץ לנווט באתר ולצפות בצורה שבה נרשמים הנתונים. שדות בעלי גוון צהוב הם שדות עם הצעות אוטומטית של נתונים, וככל שתקלידו את הרשומה, ההצעות שנלקחו מתוך הנתונים שכבר נכללו בתוך בסיס הנתונים של האתר יוצגו לבחירתכם.

שימו לב בפיסקה קודמת בדף זה אל הגדרה של “ייחוס”. ייחוס של ‘לידה’ הוא בדרך כלל הגדרת ברירת המחדל גם אם לא תמלאו את השדה.

בעת מילוי שם המשפחה של האדם החדש, עיינו בכמה רשומות אחרות במסד הנתונים כדי לראות אם מסד נתונים זה משתמש בדפוס של שימוש באותיות רישיות בכל שמות המשפחה (עבור אנגלית בלבד כמובן).

בחלק התחתון של תיבת הדו-שיח, מומלץ להוסיף את המקור שלך, וניתן להוסיף הערה, הערה משותפת או אובייקט מולטימדיה. עיינו בסעיף הבא אודות הוספת אובייקט מולטימדיה.

לחצו על “שמור” כפתור בחלק התחתון של הדף לאחר השלמת עדכון הנתונים.

הוספת מולטימדיה/מדיה

בעת הוספת עובדה או אירוע, יש בדרך כלל אפשרות להוסיף אובייקט מולטימדיה הקשור אליו.

אם ברצונכם לצרף אובייקט מולטימדיה לעובדה או לאירוע לאחר הוספתו, עברו לכרטיסייה “עובדות אישיות” של אדם מסוים, ולאחר מכן לחצו על סמל העריכה (שנראה כמו עט). “הוסף אובייקט מולטימדיה חדש” יהיה בדרך כלל אחת האפשרויות.

בעת הוספת אדם, ניתן להוסיף את “התמונה המודגשת” (ראו הגדרה לעיל … מדובר בתמונה המייצגת של האדם).

כדי ליצור אובייקט מולטימדיה תמונה מודגשת של אדם לאחר הוספת הפרט למסד הנתונים:

  1. אתרו את אובייקט המולטימדיה באמצעות “מולטימדיה” בתפריט “רשימה / List”.
  2. בחרו “הגדר קישור” כדי לקשר את אובייקט המולטימדיה לאדם.
  3. בחרו באפשרות “ערוך פרטים” כדי להפוך את אובייקט המולטימדיה לתמונה המודגשת של האדם.

ייתכן שהבחירה לא תיכנס לתוקף עד שתתקבל על ידי מנהל מערכת.

הוספת אירוע או עובדה

יש רק הבדלים קטנים בין הצורה בה webtrees מנהלת אירוע ובין הצורה בה היא מנהלת עובדה.

עובדות ואירועים הקשורים ליחיד (אדם) ניתן להוסיף בסעיף “הוסף עובדה חדשה” בחלק התחתון של הצד השמאלי של הטאב/כרטיסייה “עובדות אישיות” בדף של אדם. ניתן להוסיף מקור, הערה, הערה משותפת או אובייקט מולטימדיה כדי לתמוך בעובדה או באירוע.

ניתן להזין עובדות או אירועים משפחתיים (הרלוונטיים ליחסים, כגון מעורבות, נישואין, ביטול גירושים) בדף משפחתי:

  1. בחרו את הכרטיסייה “קרובים” בדף של אדם.
  2. בחרו “הצג משפחה” של הקשר שבו אתה רוצה לתעד.
  3. בחרו את העובדה או האירוע שברצונכם לתעד בסעיף “הוסף עובדה חדשה” בפאנל “קבוצת נתוני משפחה” בפינה השמאלית התחתונה של הדף.

עדכון/שינוי פרטי חבר משפחה







כפתור ההזדהות במערכת Webtrees
כפתור ההזדהות במערכת Webtrees

מערכת וובטריז ( webtrees ) הינה מערכת מבוססת הרשאות משתמשים ולפיכך הזדהות כמשתמש במערכת מציגה תוכן שונה לבעלי הרשאות שונות ואף מתירה למשתמשים בעלי ההרשאות המתאימות לעדכן תכנים באתר (בעץ המשפחה).

לאורך ההסברים בעמוד זה תוכלו לצפות בצילומי מסך רבים ותוכלו ללחוץ עליהם לקבלת תמונה מוגדלת.

בעמוד זה תקבלו הסבר מפורט על ניהול המשתמשים וההרשאות שלהם במערכת:

מסך ההזדהות
מסך ההזדהות

לשם ניהול משתמשי המערכת (אתר המשפחה) על הרשאות המינהלה שלהם יש צורך להזדהות תחילה כמנהל (בעל הרשאות מתאימות לניהול משתמשים)

לאחר ההזדהות תמצאו שכפתור ה”התחברות” השתנה לכפתור “דפים שלי” ולחיצה עליו פותחת תפריט אישי של המשתמש ובנוסף קישור אל “לוח בקרה” שעליו גם תלחצו.

לאחר הלחיצה על כפתור לוח הבקרה תועברו למסכי המינהלה של המערכת המופרדים לחלוטין מהמראה המוכר לכם (צד המשתמשים של האתר).

תוכלו ללחוץ על הפנלים הכחולים – מה שיתן לכם מבט מהיר וסטטיסטיקות שונות על האתר, אך לצורך ניהול המשתמשים הם אינם חשובים במיוחד.

הקישורי הרלבנטיים לנושא ניהול המשתמשים יתגלו לכם כאשר תלחצו על תפריט ה”משתמשים” העליון כאשר תימצאו כבר בפנל המינהלה.

מדובר כמובן על שני הלינקים העליונים: ניהול משתמשים ו- הוסף משתמש

נתחיל עם לחיצה על הוספת משתמש שתוביל אותנו למסך ארוך למילוי פרטי המשתמש החדש, אנו ממליצים לשמור אצלכם (בתור מנהלי האתר) רשימה מאובטחת של שמות משתמשים עם כתובת המייל שלהם ועם הסיסמה שלהם, שכן בני המשפחה נוטים לשכוח את אלו לעתים רובות.

רוב השדות בעמוד זה הינם שדות שאינם מצריכים הסבר מיוחד, כמו כן לצד כל שדה תמצאו הסבר קצר (בעברית – בצבע אפור ובאותיות קטנות) והשדות שחובה עליכם למלא מסומנים בבירור ע”י איקס אדום קטן בסופם, לפיכך נרחיב בהסברנו זה רק על מספר שדות שאולי תתקשו יותר להבין את מטרתם או שהנם חשובים דיים ומקבלים הסבר נוסף.

שינויים – אם תסמנו את התיבה כל השינויים שיבצע משתמש חדש זה ישנו ישירות את המידע באתר (ולא ימתינו לאישור מנהלי המערכת/האתר לפני שינוי המידע באתר עצמו), לפיכך סימונה מומלץ בעיקר כאשר ניתן לסמוך על המשתמש ש”לא יעשה שטויות”.
חשוב להבין שכאשר משתמשים שאין להם הרשאות שינויים אוטומטיים יבצעו שינויים במידע של האתר (שליחת חדש / שינויים במידע קיים) – אתם כמנהלי האתר תקבלו חיוויים בולטים על כך בכניסתכם אל פנל המינהלה ותוכלו להציג את השינויים ולבצע עליהם פעולת “אישור” או “דחייה

בשדות הנמצאים בתחתית עמוד המשתמש החדש מרוכז כל נושא ההרשאות של המשתמש החדש ומיד תראו כי ניתן לשלוט גם על השינויים שיהיה המשתמש לבצע:

וובטריז – הרשאות משתמש

כמו שמצויין על הצילומסך – לחשוב היטב באם מסמנים את תיבת הבחירה “מנהל מערכת” – מה שיהפוך את המשתמש החדש לבעל ההרשאות הגבוהות ביותר באתר המשפחה – זהות לשל כל שאר מנהלי המערכת.

ארבעת התיבות שמתחת להסברים הקצרים על משמעות כל “תפקיד באתר” הן החשובות ביותר מבחינת יכולותיו העתידיות של המשתמש באתר המשפחה:

  • עץ המשפחה – על פי רוב יהיה רק עץ משפחה אחד באתרכם ולפיכך אין צורך להתעכב על תיבה זו.
  • תפקיד – יש לבחור את התפקיד של המשתמש באתר ומעל התיבות יש לכם הסברים מצויינים מהו כל תפקיד.
  • רשומה אישיתתיבה זו חשובה במיוחד שכן היא מקשרת את המשתמש החדש אל האדם שהוא מייצג בעץ המשפחה באתר ולפיכך גם כאשר ייכנס אל האתר הוא יקבל את עמוד פרטיו כבן משפחה אוטומטית וכדומה ….
    תיבה זו נעזרת בחיפוש אוטומטי ולכן כאשר תתחילו להקליד את שמו של האדם תקבלו הצעות אוטומטיות, יש ללחוץ על הבחירה הרלבנטית. (שימו לב שייתכנו לכם בעיות עם יישור ההצעות האוטומטיות לכיוון הנכון – בשל שאיפת האתר לשמור על ידידותיות גם לשפות הנכתבות מימין לשמאל וגם לשפות הנכתבות משמאל לימין).
    ובכל מקרה – לחיצה על האייקון של הדמות הצהובה תקפיץ לכם חלונית חיפוש קטנה שתסייע לכם בחיפוש מדוייק יותר אחרי האדם המבוקש (ראו צילומסך משמאל )
  • הגבל למשפחה קרובה – הסבר ממצה מעל התיבה ובעיקרון כמובן מומלץ לשמור בה את הבחירה הקיימת ( “לא” ) ולשנותה רק במקרים מיוחדים.

כמובן – והכי חשוב – לא לשכוח ללחוץ על כפתור “שמור” בסיום מילוי השדות




מערכת webtrees מבדילה בין משתמשים מזוהים לבין משתמשים שאינם מזוהים.
ההגיון העומד מאחורי ה”הזדהות באתר” הוא שהיות ומדובר בפרטיהם של אנשים – לא הכל צריך להיות גלוי לכל מבקרי האתר ויש מידע שצריך להיות גלוי רק לבני המשפחה.

הגדרות ברירת המחדל של המערכת: ( ניתנות לשינוי בזמן אמת ע”י מנהל האתר ממינהלת האתר) יוצאות מהנחה ש”אנשים” חיים עשויים להעדיף לשמור על פרטיותם ולא לאפשר גישה מלאה לעמוד שלהם מחוץ למשפחה, בעוד שעמודי “אנשים” שנפטרו משמשים להנצחתם ולפיכך ניתנת אליהם גישה מלאה לכל גולשי האתר.

כפתור ההזדהות במערכת Webtrees
כפתור ההזדהות במערכת Webtrees

בני משפחה המזדהים באתר יוכלו לראות מידע שאינו גלוי לכל גולשי האתר: פרטי אנשים חיים, תאריכים חשובים, הודעות משפחתיות, שליחת הודעות אישיות בין בני משפחה ועוד…

  • בנוסף למידע הנוסף הגלוי רק לבני המשפחה, באפשרותם (לפי הגדרות/החלטת מנהלי האתר) גם להוסיף מידע לאתר ( טקסטים / תאריכים / תמונות / מסמכים / סיפורים ועוד .. )

בני משפחה יכולים להזדהות במערכת בקלות רבה בעזרת שם וסיסמה.
להזדהות יש ללחוץ על כפתור “התחבר” שעל פי רוב נמצא בחלקו השמאלי העליון של האתר.
לחיצה על הכפתור תעביר אתכם אל מסך ההזדהות.

במסך ההזדהות שאת תמונת המסך שלו תוכלו לראות מתחת, יש צורך להכניס שם משתמש וסיסמה וכן ניתן לשחזר סיסמה ( בעזרת כתובת המייל שהוגדרה למשתמש באתר) ואף לבקש חשבון משתמש חדש באתר (עבור בני משפחה שעדיין לא רשומים באתר, או קרובים רחוקים המגיעים אל האתר בעקבות חיפוש קרובי משפחה או חיפוש אקראי).
מייל הנשלח מ”בקשת חשבון משתמש חדש” , נשלח אל מנהל/י האתר

מסך ההזדהות
מסך ההזדהות
פנל המשתמש באתר
פנל המשתמש באתר

לאחר ההזדהות באתר יוצגו למשתמשים כל פריטי המידע, כמו כן הם יוכלו להחליף הודעות עם משתמשים אחרים (בני משפחה) , לראות מי מבני המשפחה נמצא באותה העת באתר, לראות אילו תאריכים מיוחדים מתקרבים (ימי נישואין, ימי הולדת וכו’ …)

באותו המיקום בו היה קודם כפתור “התחבר” כעת יהיה כפתור ממנו נפתח תפריט משתמש נגלל המאפשר למשתמש לבצע פעולות שונות באתר ובנוסף יוכל המשתמש גם לשלוח מידע אל האתר בהתאם להרשאות שקובעים מנהלי האתר.

על הרשאות המשתמשים, מציאתם בפנל המינהלה, ניהול נכון שלהם ועוד.. תוכלו לקבל פרטים נוספים בעמוד ניהול מנהלים/משתמשים/בני משפחה במערכת.






כללי

מטרתו של דף זה לרכז מספר טיפים שיעזרו לכם לקבל ולשמור על נתוני עץ המשפחה שלכם מעודכנים ומסודרים.
נתחיל עם כמה שיטות שאני אישית משתמש בהן, אבל היו בטוחים כי עמוד זה יתעדכן עם הזמן ואחרים יוסיפו בו עצות משלהם.

שימו לב: טיפים אלו מיועדים רק עבור אתרי וובטריז ( webtrees ) סטנדרטיים שמקימה דוטקום, אין צורך בתוכנות נוספות או כלים מיוחדים.

הטיפ הראשון שלי והכי חשוב שלי הוא לבצע פעולת “משק בית” באופן קבוע ולעתים קרובות. לפחות חודשית, ואם יש לך עץ משפחה גדול עם משתמשים רבים – מומלץ לבצע שינויים אולי אפילו מדי יום. להיות מנהל אתר משפחתי של webtrees היא לא משימה קלה באתר פופולרי עם מבקרים רבים, אבל זו משימה מספקת ביותר.

כלי מינהלה (אדמיניסטרציה)

בדף הניהול של Webtrees יש מספר כלים, חלקם ברורים וחלקם פחות. הם מספקים מגוון של פתרונות שונים כדי לסייע בשמירה על הנתונים שלך.

לוגים וסטטיסטיקות

[פנל מינהלה > לוגים] – הלוגים בתרגום עברי לעתים נקראים גם “יומני האתר”
מומלץ לבקר את דף היומנים באופן קבוע. ראשית מומלץ לבחור “error – שגיאה” בתיבת החירה הנגללת הנפתח “סוג” ולבדוק אם דוווחו שגיאות חמורות באתר שלנו. אם יש, ואתם לא מבינים את המשמעות שלהם, בקרו את דפי הפורום באתר http://webtrees.net ואת דפי דיווח באגים ב- https://bugs.launchpad.net/webtrees . אולי מישהו אחר כבר דיווח על אותה בעיה.
באם לא – תמיד תוכלו לשאול על כך בפורום. לאחר שזיהיתם את השגיאה ואם היה צורך – תיקנתם אותה, מומלץ למחוק את הפריטים מהלוג שלכם, כדי להפוך את הרשימה קלה יותר לסקירה בפעם הבאה שתיכנסו.

בדיקת תקלות

[פנל מינהלה > עצי משפחה > נהל עצי משפחה > בדיקת תקלות]  – גם אם אתה האדם היחיד המוסיף או עורך נתונים בעץ המשפחה שלך כדאי להפעיל את הכלי הזה על בסיס קבוע. זה יאפשר לך לזהות תקלות אקראיות מדי פעם לפני שתקבל מבול של תקלות ולא יהיה לך את הרצון והסבלנות להתמודד עם משימה מרתיעה של תיקון כל התקלות ביחד.
עמוד הוויקי הבא מספק פרטים נוספים על הכלי: Administration_pages#Check_for_errors

לוג שינויים

[פנל מינהלה > עצי משפחה > נהל עצי משפחה > יומן שינויים]  – לא כלי יעיל במיוחד כדי לזהות את הבעיות, אבל מספק תמיכה נוספת יעילה שתעזור לך למצוא את גורם השגיאה, ומי גרם לה.

עדכונים גורפים של ריבוי רשומות)

[Administration > Batch update] Although, as the name describes, this was designed as a basic tool to update a large batch of records at one time, correcting a handful of known issues, it can also be used in a couple of ways to keep your data up to date and complete. Do exercise great caution as this tool can change lots of records in batch mode and there is no UNDO.
Be sure to make a backup of your data before using Batch Update.

הוספת שמות נישואין חסרים

עבור אלה מאיתנו המעדכנים שמות נישואין, כלי עדכון זה יכול לעזור למצוא ולתקן את הרשומות של נשות משפחה אשר נוספו לאתר/לעץ המשפחתי, או נישאו לאחרונה והעורך שכח להוסיף שם נישואין שלהם. מומלץ לא לבחור באפשרות “עדכן הכל”. בדקו כל אחד מהם, והחליטו אם הוספת שם נישואין נכון לכל מקרה ספציפי.

הוסף רשומות פטירה חסרות

Not an obvious tool for helping to keep data up-to-date, but one I find incredibly helpful. I use it to provide me with a regular list of individuals I need to to do further research on. I use this tool once every month. For each person that it shows as needing to have a death recorded, instead of just saying “Update” which will just add a “Y” (yes) against the DEATH I use it as a reminder to research the person, and try to record their true date of death. After all, there are very few people still alive after 120 years, so there must be a record of their death somewhere!

בדיקת מקומות/מיקומים

[Administration > Google Maps™ > Place check] This tool was designed to help keep your map coordinates synchronised with your family tree places, by comparing the data available in each of the two separate tables where that data is stored. It will simply tell you what places need reviewing, which might involve correcting the spelling of a place in your tree; adding a place to the maps table, or just adding map coordinates to a place. Any of these can be done by following the links provided in the list of differences. If you use the Google Maps™ module, it is vitally important to use this tool regularly, as the list of differences can very quickly become un-manageable otherwise.

היררכיית מקומות

[Main menu > Lists > Places] This is another useful tool to check regularly, and this applies whether you use the Google Maps™ module or not. A tidy list (or hierarchy) of places makes using webtrees a far more pleasant experience both for you and your visitors. I simply review each level briefly, to ensure no places have been entered that miss a level, or have been spelled incorrectly. Done regularly, such errors are very easily spotted. Using the “Show All Places in a List” option below the Top Level list is a great way of easily spotting misspellings and out-of-order places.

תרשימים סטטיסטיים

[Main menu > Charts > Statistics] Much like the Batch update tools, this is a great way to identify individuals or families where either more research should be done, or where recorded information might not be correct. I look at items like these, though of course, hopefully you have nothing like this in your tree (have you checked?):

  • Greatest age at death: did Great Aunt Elizabeth really live to 125, or is there a mis-typing in that data?
  • Oldest living people: Is Frederick Smith really still alive at 118?
  • Age in year of marriage, Youngest Male – 9 Years: is it really correct that this person married at age 9?
  • Age at birth of child – did this man / woman really have their first child at age 10, or age 107?
  • Age difference, Age Between Siblings – I see a brother and sister with 103 years age difference! Surely not 🙂 (Note: this one was easily fixed. The brother’s birth had been typed as 1956, instead of 1856!).

רשימות

[Main menu > Lists > Individuals or Families etc] All of these list pages have a range of different sorting and filtering opportunities. Combinations of those can be very valuable in finding errors and omissions. For individuals they can help find people with no gender (or even incorrect gender if you sort by first name), the earliest person in a tree (“Roots”), the final people in a tree (“Leaves”), and many more possibilities.

בני משפחה מבוגרים

I use this both for general interest, and as another tool to guide my research towards individuals that I need to find more answers about. Its a complex list, but well worth while:

  • Go to the Individual lists page.
Birth.png
  • Select the family name by first clicking on the initial letter, then selecting the name from the list.
  • Decide if you want to include female spouses who have this name by marriage only by clicking on “Include [or Exclude] individuals with ‘xxxxxxx’ as a married name”.
  • Click the “Alive” filter button.
  • Click in header title “Birth” (see image) twice, to sort the records into birth date order with the earliest at the top.

The very first person on the list now is the oldest living person with that family name, IF they really are still alive. So now you can do the research to confirm or correct that.


שאלות נפוצות

שאלות נפוצות הן רשימות של שאלות ותשובות, אשר מאפשרות לך להסביר את הכללים, מדיניות, ונהלים של האתר למבקרים שלך. השאלות נוגעות בדרך כלל לפרטיות, זכויות יוצרים, חשבונות המשתמשים, תוכן בלתי מתאים, דרישה למקורות, וכו׳. אתה יכול להשתמש ב-HTML כדי לעצב את התשובה או להוסיף קישורים לאתרים אחרים.

This is a quick ‘how to’ that describes how to create a Site FAQ list. The webtrees support team strongly recommends that you consider the addition of a site FAQ as one of the most important parts of preparing a properly configured webtrees site.

The FAQ link, once enabled, will show under the ‘Help’ menu item. The FAQ for your site should of course be about your site: you can give background info on the site, give guidelines on how the site is run, or perhaps links to where users can find additional info and help. You may wish to include a terms and conditions of use statement, and describe your privacy policy.

In webtrees, only administrators or managers may create and manage FAQs; and only administrators have permission to create the first FAQ, which then establishes the ability for managers to continue to add, edit or delete any FAQ on the family tree(s) which they manage.

In order to Initialize and create your sites’ FAQ list:

  1. Navigate to your Administration page.
  2. In the left hand Administration list, click on the word Modules
  3. Navigate to the Module named FAQ and be sure you have “Enabled” the FAQ function by ticking the box, then at the bottom of that page, click “Save”.
  4. In the left hand Administration navigation list, click on the word FAQ (near bottom of side menu bar).
  5. Click on Add FAQ item
  6. Enter a Question (Title) and Answer
  7. Save your entry.

Note: If you wish your newly created FAQ to apply to every language, do not tick any languages. Your FAQ will be visible to users in any language. Choose a specific language if you are creating and entering the FAQ into a specific language available on your site.

Now that you have an FAQ created, you may return to the main site. You will see the FAQ link under the Help menu icon. Clicking on that icon will list your FAQs (at first, just the new one. If you are logged-in as a manager or administrator, you can now edit that one or add more FAQs without any need to return to the Administration page.



Adding multimedia files (MM) to your family tree is a very nice feature, which makes your family history come alive.

From the more scholarly perspective, MM can be used as documentation. You can provide scans of sources, pictures of tombstones, or audio of interviews with informants, etc.


Media types

There are many formats of multimedia. Although webtrees can handle most of them, there are some general things to consider.

  • Formats Pictures can be edited and saved in many formats. The most common formats are .jpg, .png, .bmp, .gif, etc. They all have their strengths and weaknesses, mostly regarding file size and accuracy. Generally, .jpg images are considered to be the most efficient in terms of storage space. This is because a .jpg file uses lossy compression to reduce the file size. For photos on a webpage, this is usually more than adequate. Diagrams and line drawings, however, are best rendered in .png format. The .png format is also lossless, and can use transparency.
  • Image size All images store measurement information in two different ways: pixel dimensions and resolution. A pixel (‘picture element’) is the smallest building block of a digital image, and it corresponds to the dots on the screen. Thus, how big an image will appear on the screen, depends on your screen resolution. Most modern computer screens have 1024×768 pixels or more, but not all of this space is available for viewing pictures. If your pictures are mainly for viewing on screen, going much beyond this size is likely to be a waste, since you will either not be able to see the whole picture on the screen, or the picture will be resized down in your browser.
  • Resolution The resolution of a picture is usually measured in “dpi” (dots/inch), but this is relevant only for printed pictures. When considering pictures shown on screen, the only correct way is to use total dots or pixels. When printed, the picture could have a resolution of 150-300 dpi or more, depending on the printer, whereas screen resolutions are rarely better than 50 pixels per inch. If your picture will never be printed, you can safely lower its resolution (and consequently its file size) without affecting picture quality. If, however, a low-resolution picture is printed with too great a magnification, its quality will suffer; it will have a grainy — pixelated — appearance. So if you consider printing your pictures, you should use a resolution of 150 dpi or more. Otherwise, 72 dpi is usually enough.
  • Color depth For every pixel in an image, a color value is stored (.jpg images store averages of areas of pixels instead, which is how the file size can be reduced). The accuracy of this color information can vary from from pure black and white (two colors) to “true colors” (millions of color nuances). The more accurate the colors, the the bigger the size of the files.
  • File size Taken together, the listed parameters determine the file size of the picture. If the same original picture was used to create each of the formats, the viewed image will appear to be the same size no matter which format is used. However, the image files will vary considerably in size. The larger the original image in terms of pixel size and color depth, the larger will be the resultant file’s size.

Bandwidth/size considerations

Why is it important to keep the file size small?

  • Download time. If you have large files, the user — including yourself — will have to wait long for the page to download from the server. Not everybody is blessed with a cable connection, broadband or DSL.
  • Your webspace is limited. The larger your files, and the more large files there are, the more web space you need on the server. The more space you need, the higher your costs.
  • Bandwidth. The more data your server has to send to the user’s browser, the more you have to pay. You may have a hosting plan where this is not an issue for you. It is nonetheless a good thing to reduce the amount of unneccessary data that is sent back and forth across the Internet. If a 20Kb file is enough, why use a 1Mb one?

Uploading and managing media

There are several ways to upload media throughout your site, provided you have editing rights.

In the user area

The most common way in day-to-day usage is to use the “Add a new Multimedia object” link in the list of available extras at the bottom of all the editing windows for facts, events, sources, etc., or on the “Media” tab of the Individual page.

The procedure is mostly self-explanatory: In the popup window you can select a file from your computer to upload (for other possibilities, see #Remote media). If you wish, you can also upload a custom thumbnail image (if not, one will be generated automatically); a different file name, and a title for the image. You can also specify if this image should be used as the main image for the person with which it is associated.

These additional settings are optional. However, it is recommended that you at least set a title; otherwise, the file name will be used.

In the administration area

From the media management screen (Administration –> Media) you can select “Add a new media item”, and both upload an item and link it to an individual at the same time.

If you have several media items to upload, you can use the Upload media screen (Administration –> Upload media). This allows up to 5 items to be uploaded at one time. These will then each need to be linked to an individual, family, event or other record after the upload is complete.

If you have a large number of media items to upload, you should contact the site administrator to discuss the best ways.

Managing your media files

In the user area you can edit the details of single files. More systematic edits of several files are more conveniently done from the Media page in the Administration area.

After applying filtering (alternatively displaying all), you will get a list of the images and other media files on the site. Next to each image in the Media list you will find a number of editing options. Which options are shown, depends on the current status of the Media file in question.

  • Edit Here you can change the title of the Media object or rename the file. If the Media object is not yet linked to a person, family, or source in the currently active database, you can also establish this link here. You can also change the file’s location within the directory structure where your media fies reside. When necessary, webtrees will automatically create the required subdirectories or any missing thumbnails.
  • Edit raw GEDCOM record This option is only available when the administrator has enabled it. You should be very careful when you use this option.
  • Delete file This option lets you erase all knowledge of the Media file from the current database. Other databases will not be affected. If the Media file is not mentioned in any other database, the file and its associated thumbnail will be deleted.
  • Remove object This option lets you erase all knowledge of the Media file from the current database. Other databases will not be affected. The Media file and its associated thumbnail will not be deleted.
  • Remove links This option lets you remove all links to the media object from the current database. The file will not be deleted, and the Media object by which this file is known to the current database will be retained. Other databases will not be affected.
  • Set link This option lets you establish links between the media file and persons, families, or sources of the current database. When necessary, webtrees will also create the Media object by which the Media file is known to the database.
  • Create thumbnail When you select this option, webtrees will create the missing thumbnail.

Associating existing media with people or sources

Each media item should be associated with one or more person, family, or source records in your database.

To establish such a link, you can enter or search for the ID of the person, family, or source at the same time as you create the media item. But you can also establish the link later through editing options on the Manage MultiMedia page, or by adding media items through the Add Media link available on the Individual, Family, or Source Details pages.

Media display

When this option is selected, the MultiMedia Objects will search not only the directory selected from the Filter list but all its subdirectories as well. When this option is not selected, only the selected directory is searched.

The titles of all media objects found are then examined to determine whether they contain the text entered in the Filter. The result of these two actions determines the multimedia objects to be listed.

Lightbox (“Album”)

The Media Viewer can show the name of the Media file being viewed. This option determines whether that file name is shown to users or not.

You may want to hide the file name for security reasons.

Thumbnails

webtrees uses thumbnails for previews of images, and on a person’s Individual page or in charts. By default, thumbnails are generated automatically, but you can choose to generate your own thumbnails.

In every new Media subdirectory you create, webtrees will also create a thumbs subdirectory with an identical directory structure as the directory itself.

When you upload an image or another kind of media file, there are a number of options related to thumbnails.

  • Automatic or manual? For the most common image formats (JPEG, PNG, GIF), webtrees can generate thumbnails automatically.
    You may instead wish to generate your own thumbnail manually. For many formats, this will be the only option. For example, you can provide a still image from a video, or a photograph of the person who made an audio recording.
    Thumbnails are stored in a parallel directory structure in the media directory, where they receive the same name as the main image.
  • Highlighted image? You can choose which media file should be used as the main image of a person, displayed on the Individual page and in charts. If available, the thumbnail will be used.

Random Media

You can use this setting to show or hide the slideshow controls of the Random Media block.

These controls allow the user to jump to another random object or to play through randomly selected media like a slideshow. The slideshow changes the contents of the block without preloading information from the server and without reloading the entire page.

You can restrict what the Random Media block is permitted to show according to the format and type of media item. When a given checkbox is checked, the Random Media block is allowed to display media items of that format or type.

Format or Type codes that exist in your database but are not in these checkbox lists are assumed to have the corresponding checkbox checked. For example, if your database contains Media objects of format pdf, the Random Media block is always permitted to display them. Similarly, if your database contains Media objects of type special, the Random Media block is always permitted to display them.

This option lets you determine the type of media to show.

When you select Persons, only media associated with persons will be shown. Usually, this would be a person’s photograph. When you select Events, only media associated with facts or events will be shown. This might be an image of a certificate. When you select ALL, this block will show all types of media.

Media storage

Media that are added to your site are stored in a directory or directory tree on your server. Media files are stored behind the “Media Firewall“, in a server directory that is not accessible from the Internet.

You can choose to use a single directory for all media files, or specify a directory structure with subdirectories.

File names

Leave the file name field blank to keep the original name of the file you have uploaded from your local computer.

The media file you are uploading can be, and probably should be, named differently on the server than it is on your local computer. This is so because often the local file name has meaning to you but is much less meaningful to others visiting this site. Consider also the possibility that you and someone else both try to upload different files called “granny.jpg”.

Directory structure

The path to a readable and writable directory where webtrees should store media files (include the trailing “/”). webtrees does not require this directory’s name to be “media”. You can choose any name you like.

Even though the Media Firewall feature lets you store media files in an area of the server’s file space that is not accessible from the Internet, the directory named here must still exist and must be readable from the Internet and writable by webtrees. For more information, please refer to the Media Firewall configuration options in the Multimedia section of the GEDCOM configuration page.

Remote media

Multimedia files don’t have to be stored on the server. Instead of using the file selector in the Media file to upload field, you can enter a valid URL to a file at a remote location, e.g. http://niceandfreepics.org/old-man.jpg. Note that unless you also specify a thumbnail, the same disadvantages that were discussed under Thumbnails above will apply: the full image from the remote server will be requested in charts and wherever the image is displayed, resulting in slow page loading.

Another disadvantage is that if the file is removed from the remote server, it will obviously also disappear from your site.

NB:’ You should make sure that you have the rights to use the picture!

In the Multimedia tab of the GEDCOM settings, you can choose whether or not to preserve remote links. When a multimedia link is found starting with for example http://, ftp://, mms:// the link will not be altered when set to Yes. For example, http://www.myfamily.com/photo/dad.jpg will stay http://www.myfamily.com/photo/dad.jpg. When set to No, the link will be handled as a standard reference and the media depth will be used. For example: http://www.myfamily.com/photo/dad.jpg will be changed to ./media/dad.jpg.

This does not affect how the image itself is displayed, only the address to which the image links. Thus, when the page is shown, the file http://www.myfamily.com/photo/dad.jpg will be fetched from the remote location, but clicking on the link will take you to ./media/dad.jpg. This is probably a useful option only if http://www.myfamily.com is the address to your webtrees installation your own server and the photo directory is linked to the media directory; otherwise, the link will be dead.

Watermarks

If the Media Firewall is enabled, should copies of watermarked full size images be stored on the server in addition to the same images without watermarks?

When set to Yes, full-sized watermarked images will be produced more quickly at the expense of higher server disk space requirements.

Exporting and downloading media

The Media Viewer can show a link which, when clicked, will download the Media file to the local PC.

You may want to hide the download link for security reasons.

This option determines whether folder names in the FILE specification of media objects should be separated by forward slashes or by backslashes. Your choice depends on the requirements of the receiving operating system.

The choice Forward slashes : / is appropriate for most operating systems other than Microsoft Windows. The choice Backslashes : \ should be used when the destination program is running on a Microsoft Windows system.

Media paths that are actually URLs will not be changed.

If you have created media objects in webtrees, and have edited your gedcom off-line using a program that deletes media objects, then check this box to merge the current media objects with the new GEDCOM.


ב- webtrees ניתן להצמיד סיפורים נרטיביים לאנשים בעץ המשפחה, ובכך למעשה הופכת המערכת לפחות “יבשה ועובדתית” ונותנת לאנשים המתועדים בעזרתה אלמנט של “הכרת האדם שמאחורי העובדות היבשות”.
ניתן להצמיד עמוד (אחד) לאדם ובו ניתן לשלב סיפורים רבים ואף תמונות וציטוטים של בני משפחה, בעזרתו האדיבה של העורך הויזואלי כמובן.



עמוד זה יורחב במהרה בתוכן נוסף…
חזרו בקרוב …








ניתן לבצע חיפוש בשדה ‘חיפוש מהיר’ בכותרת הדף של כל דף; בתפריט חיפוש בתפריט הראשי, שבו קיימות מספר אפשרויות חיפוש שונות; או מהדף עדכונים גורפים (מרובים) באזור הניהול.

חיפוש: הבסיס

תווים כלליים ( Wildcards )

Wildcards כמו * או ? אינם מותרים לשימוש, אך המערכת תניח באופן אוטומטי שיש wildcards לפני ואחרי ערכי (מחרוזת) החיפוש.

לכן, אם תקליד את הערך פיט בתיבת החיפוש, התוצאה יכולה להיות (בהנחה שהשמות נמצאים במסד הנתונים):

פיט סמית ‘
פיטר ג’ונס
וויל פיטרסון
מישהו – 01 בינואר 1901 פיטרסבורג
וכו ‘

תאריכים

הקלדת שנה בתיבת החיפוש תתתן כתוצאה רשימה של אנשים הקשורים בצורה כלשהי לאותה שנה.

אם תקלידו 1950, התוצאה תהיה כל האנשים עם אירוע שהתרחש בשנת 1950. אירועים אלה יכולים להיות לידות, פטירות, נישואים, גירושים בר מצוות, וכו ‘

אם תקלידו 4 דצמבר, כל האנשים הקשורים לאירוע שהתרחש ב -4 בדצמבר של כל שנה יהיו רשומים. אנשים הקשורים לאירועים ב -14 או 24 בדצמבר יפורטו גם כן.
כמו שאתם רואים, יש תמיד הנחת שימוש ב-Wildcards , ולכן אתם לא צריכי להקליד אותם. לפעמים, התוצאות שתקבלו יכולות להיות מפתיעות.

תאריכים תקינים

webtrees מחפש תאריכים כפי שהם מאוחסנים ברשומות Gedcom. אם, למשל, אתם רוצים לחפש אירוע ב -14 בדצמבר, עליכם להקליד 14 Dec כי זה הפורמט (צורה) בה התאריך מאוחסן במסד הנתונים.

אם הייתם מקלידים dec 14, התוצאה שקיבלתם יכולה להיות אדם הקשור לאירוע ב 08 בדצמבר 1814. לכן – שוב, התוצאות יכול להיות מפתיעות.

חיפוש מתקדם: Regular Expressions

You can use regular expressions in your search if you are familiar with them. For example, if you wanted to find all of the people who have dates in the 20th century, you could enter the search 19[0-9][0-9] and you would get all of the people with dates from 1900-1999.

Soundex: Search the way you think the name is written

Soundex is a method of coding words according to their pronunciation. This allows you to search the database for names and places when you don’t know precisely how they are written. webtrees supports two different Soundex algorithms that produce vastly different results.

הבסיס

The first method, patented in 1918 by Russell, does a very basic encoding of a name into four-character codes. The first letter of the name is retained, all vowels are disregarded, and the consonants are grouped into six broad categories (dentals, labials, etc.) and numbered accordingly. The name “Smith” becomes S530.

Because the Basic method retains the first letter of the name as part of the resultant code, it is not very helpful when you are unsure of that first letter. It is also not very well suited to names that were originally in languages other than English, and even with English names the results are very surprising. For example, a Basic Soundex search for Smith will return not only Smith, Smid, Smit, Schmidt, Smyth, Smithe, Smithee, Schmitt, all of which are clearly variations of Smith, but also Smead, Sneed, Smoote, Sammett, Shand, and Snoddy.

Daitch-Mokotoff

The Daitch-Mokotoff method was developed in 1985 as a refinement of the Russell system, which had great shortcomings especially for Slavic and Yiddish names. The encoding of a name takes into consideration certain variant spellings, whether a letter stands at the beginning of a word or before a vowel, etc. It produces much more accurate results than the Russell method.

For details on both Soundex algorithms, visit this Jewish Genealogical Society web page.

חיפוש והחלפה

Suppose you accidentally misspell your great-grandpa Michael’s name. You accidentally entered ‘Micheal.’

You would type Micheal in the Search box, and Michael in the Replace box.
Every instance of “Micheal” would then be replaced by “Michael”

Search for…
Select the scope of the search. You can limit the search to names or places, or apply no limit (search everything). The Whole words only option will only search for your term in the place field as a whole word. This means that searching for UT would only match UTand not UT in the other words such as Connecticut.

Don’t worry if you accidentally replace something where you don’t want to. Just click the “Accept/Reject Changes” link at the bottom of the page to accept the changes you want, and reject the changes you don’t want.

If you need more help with this searching system, please let us know, so that we can improve this Help file as well.


In general, a Home page is the main page of a web site, or the first page seen when accessing a web site. See also Front page.

This document describes the Home page(s) as seen after a new webtrees installation.

webtrees Home page(s)

webtrees has a rich Home page structure, allowing the Administrator of the web site to extensively modify the appearance and content of Home pages from within. Unregistered guests are able to change the appearance of a home page using Themes. webtreescalls its Home pages “Front pages”, which come in two flavours:

  • the Home page of a registered user, seen only by that user – called MyPage in webtrees.
  • the Home page for a specific Family Tree, viewable by both unregistered guests and registered users.

Initial Home Page

The initial Home page of a webtrees site is the Family tree Home page of the default Family tree.

Home page Layout

Each webtrees Home page is laid out in three sections: a full width menu section across the top, with two vertical columns underneath. The left (wider) column is called the Main Section; the right column is called the Right Section.

Home page layout

Home page Appearance

The appearance or style of a webtrees Home page is called its “Theme”. See Themes.

Home page Content

The content of a webtrees home page is determined by the presence and location of predefined Blocks in the Main and Right sections. The Blocks CANNOT be selected, positioned, or edited by unregistered guests. The Blocks CAN be selected, positioned, and edited by registered users – see Configuring front page blocks.

HTML Blocks

HTML Blocks can be configured to include normal HTML links as well as variables. At the bottom of the HTML block configuration is a language selector option (similar to the FAQs). Selecting none of the languages actually activates the block in every language. If you select a particular language or set of languages, the block you configured will only appear on pages served under those languages.

Customize home page-1.jpg

Customise home page-2.jpg

Inset a picture in a HTML block:

Please note that this example shows the insertion of a picture on the right side of the text. Change the value of the style tag float: to left, to insert it on the left.

Customise home page-3.jpg

Customise home page-4.jpg

Create two columns in a HTML block:

The following HTML code:

Customise home page-6.jpg

will give that type of display:

Customise home page-5.jpg

Family Tree Home page(s)

Each Family tree has its own separate Home page, whose attributes may be controlled. If there’s more than one Family Tree, both unregistered guests and registered users may choose the Family Tree Home page they wish from the dropdown list which appears when hovering over the Home page icon HomePageIcon.png at the top of the page.

Technically, these links contain a query string as in webtrees/index.php?ctype=gedcom&ged=some surname


Many people have experienced problems when uploading media objects, resulting in an error message like:

Thumbnail ‘media/thumbs/wont_upload.jpg’ could not be generated automatically.

As said in the FAQ that this is almost always due to excessively large images, or not enough PHP memory. Then users have commented that sometimes one file, say 850KB in size WILL upload, but another, slightly smaller (say 700KB) will not. Here I would like to explain why this happens.

The reason for the confusion is that the size of the file that matters is that of the file BEFORE it was compressed (usually as a jpeg formatted image), NOT the size of the file as stored. This is because, in order to be able to create a reasonable quality thumbnail copy PHP first needs to uncompress the uploaded image to its original size, storing that full sized file in internal server memory, before it can then reduce it to the much smaller thumbnail size.

Because images can be compressed to greater or lesser degrees, an image stored as 700KB can easily be larger than one stored as 850KB. Most scanners and digital cameras automatically compress files when they create them, so “compressing” does not mean you or your relatives need to have done anything unusual.

If you are having problems, then this is how you can approximately calculate the REAL size of your images:

First identify the pixel dimensions of the image. That can be done in many ways, and is (or can) often be displayed in a file system on your PC, such as this from a Windows 7 system:

Dim.jpg

Note that the dimensions of the larger (875 KB) file are actually far less than the smaller (718KB) file, indicating very different levels of compression.

Next calculate the total pixels (px) per file:

will_upload.jpg = 863 x 1176 = 1,014,888 px

wont_upload.jpg = 3436 x 2410 = 8,280,760 px

To convert these to file sizes you neeed to know the “pixel depth” or number of colours used when this image was created. This is usually stored with the image information, and will need some form of image editing software to show it. In these examples, both are “RGB” (256 colours) or 8 bits per channel. The table below gives some alternative types. The depth (8 in this case) divided by 8 will give the number of “bytes” per pixel:

8 / 8 = 1 byte per pixel

(24 / 8 = 3 bytes per pixel, etc)

Therefore, for these images:

will_upload.jpg = 1,014,888 x 1 = 1,014,888 bytes

wont_upload.jpg = 8,280,760 x 1 = 8,280,760 bytes

There are 1,024 bytes in a KB, so the true ORIGINAL size of each image was:

will_upload.jpg = 1,014,888 / 1,024 = 991 KB (just less than 1 MB)

wont_upload.jpg = 8,280,760 / 1,024 = 8,087 KB (just over 8 MB)

Hopefully now it is clear why the “larger” image uploaded successfully, whilst the “smaller” did not. The smaller file was actually 8 X larger !

Here is a table of some common image sizes and their equivalent uncompressed file sizes for different types:

Table.jpg

When you are considering uploading files to webtrees it is worth thinking about all of the following points:

  • webtrees is a family history program, NOT a photo gallery. It does not need archival quality images, and will not work well if they are used.
  • Not all your users will have ultra-high speed internet connections. So displaying a huge archival quality image could delay a page from displaying for several minutes in some cases.
  • Reduce the resolution of images to around 72 px/inch. This is generally adequate for website display.
  • Keep image dimension within what is reasonable for most computer screens. Something no wider than 1200 px is probably as big as you need.
  • Convert images to black and white (1 bit) where that is appropriate. Many old documents were produced only in black and white, so high definition colour is pointless.
  • Use image software to crop images to only use the parts you need. It makes the picture look better, as well as reducing its storage requirements.

הקדמה

Genealogy is defined as: the study of families and the tracing of their lineages and history. One of the biggest elements in the tracing of a family history is a “family name”, therefore recording names is a very important part of tracing a family history. Unfortunately, very often the names we find are incomplete or simply incorrect, but as genealogists we must evaluate the given information, record the information properly, then continue on with our next research project.

Let us use the webtrees database interface to begin to become comfortable with entering names. It is important as the data administrator of the system to establish standards for your system regarding the entry of all information and in particular name, dates, sources and notes. Fortunately for us, experts in the area of genealogy have establish standards and guidelines for us to follow and where ever possible we should try to follow them. One of these standards is the LDS developed GEDCOM standard which via an evolving set of documents produced a standard way of transferring genealogical data from one computer system to another. This document does not dwell long with this standard, however this document will refer to the standard from time to time.

הבסיס

If you have created a new webtrees database without loading information from another software product you are left with a nearly empty database. Nearly empty because one person was added for you as a starting point for your new database. This person is named “John Doe“. John is probably not a member of you family, although he and his wife Jane had drivers licenses, but I think they change their names at some point to Joe and Jane Citizen. We will talk about name changes later. So if John is not part of your family you should navigate to his entry and enter the name of the person were you want to start you tree. The data entry flow for webtrees is designed to allow you to build a tree based a single person, then branch away from that person by adding parents and children. In general, genealogy research mirrors this flow, start with someone we know and learn about their next closest relatives. We will see later a way to enter a person outside of this flow.

שינוי שם

To change John Doe’s name to the subject of our genealogy, follow these illustrated steps:

  1. Navigate to the Individual List
  2. Select “D”
  3. Select “Doe”
  4. Select “Doe, John”
  5. Select “Edit=>Edit Name”
  6. Make changes to the name and “Save”

After completing the name change you are ready to go. I would suggest entering any additional information you know about this individual such as birth date and gender. Adding this information will be covered in other pages on this Wiki.

בסיסי: שם משפחה

Learning is always easier when the teacher uses a story to illustrate how to do things. Our ancestors before learning how to write, used stories to teach members of their tribes about the world around them and this tutorial will be no different. We will follow along with a story that hopefully parallels some of the data entry procedures you will be performing in you own database.

“In a distant galaxy, far far away …”, lived Luke Skywalker a moister farmer on the planet Tatooine. Luke lived with his Uncle Owen and Aunt Beru whom we assume have adopted Luke. In a previous narrative we outlined how to change the name of an individual, in that case the name of the individual was set to “Luke Skywalker“. Let us add Owen and Beru Lars as Luke’s parents with the following steps:

  1. Navigate to the Luke Skywalker record
  2. Using the “Relatives“ tab, select “Add a new father”
  3. Add Luke’s adopted father’s name.
    Note: The system carries up to the father “Skywalker” as his surname. One of the setup parameters for this database uses “paternal” naming standards, this is a configurable option.
  4. Change Owen’s surname to Lars
  5. Select “Save” which takes you back to Luke.
    Note: “Save and go” takes you to Owen.
  6. Select “Add a new mother”
  7. Add mothers name.
  8. Enter mother’s “Given” name.
  9. Enter “Lars” as Beru’s married Surname.
    Note: Because at this time we are assuming that Beru took her husbands last name we may not know her birth name. Genealogist normally record an individuals birth or earliest name as the primary name. However, this is your database so it is your decision.
    Also Note: For all we know Lars is Beru’s surname and Owen took this name at their marriage.
  10. Press “Save”

We have entered a basic family structure and learned a few advanced features of webtrees name entry.

Let us review what we have entered.

  1. Setup Luke Skywalker record by changing the initially added first individual of the database.
  2. Set up two parents for Luke.

Advanced features learned.

  1. Primary Name Change: Sometimes the primary name of an individual is “just wrong”.
  2. Paternal naming standard: A configurable option set by the site administrator which always carry the father’s surname forward to the children.
  3. Married Surname: Used to capture a name for individuals that change their surname after becoming married. We will learn a more advance method later in this document for entering married names.

Adding potential family members outside the current structure

In the Star Wars story line, early on we begin to think that Princess Leia may be related to Luke Skywalker in some unknown way. This is very similar to cases in our own families were we may see in a local census the name of someone who is living with a family that gives us the impression that they may be related. At the time of discovery we want to add them to the database but can not connect them to any current structures. Database administrators at their discretion have the ability to “Add an unlinked person” to the system. This option can be found within the “family trees” menu option. Adding the Princess is very similar to the way other individuals are added to the database. The only difference to be noted is that we are entering “Princess” in the “Name Prefix”. Name prefixes are generally values that are placed on a person at birth like Princess or Prince. However, some suggest that it is also appropriate to enter other designations such as Dr. or Admiral.

Note: Surnames can also have prefixes such as (la, von, de) as well as suffixes such as (Sr, Jr, III). A selectable list is provided below the data field to help you enter one of the more common values quickly.(this list removed from webtrees 1.3.2 onward)

Advanced features learned.

  1. Name Prefixes and Suffixes, selection list

Renames and alternate names

Star Wars tells us from the beginning about Darth Vader. If we had included his name (as well as other members of the movie cast) in our webtrees genealogy, by the end of the 3rd movie (episode VI) we found out that Darth Vader is an alias for Anakin Skywalker, the real father of Luke and Leia Skywalker. These new facts require us to change some basic information about the people we have entered.

For Darth Vader we have a couple of choices regarding the recording of this information. The first and simplest is to replace the name “Darth Vader” with Anakin Skywalker (see the John Doe change for details) and then record Darth Vader as an AKA (also known as) name. An alternate choice for recording Skywalker and Vader will be covered shortly.

The results of this change occur in three places:

  1. Individual Page shows name and aka
  2. Under, Individual List => “S” => “Skywalker” we see both Skywalker, Anakin (bold) and Vader, Darth (normal) so you can see Anakin’s alternate name.
  3. Under, Individual List => “V” => “Vader” we see both Vader, Darth (bold) Skywalker, Anakin (normal) and so you can find Darth Vader if you only know his alias.

Princess Leia can be saved in the same way using aka to support her adopted surname Organa. For many genealogy software products this is the only alternative for recording multiple names for an individual. In general you only have a primary name, a married name and an aka name. One of the biggest drawbacks of using aka and married names in association with the primary name is that the recording individual can not provide additional information in conjunction with the aka or married name, such as, source information, notes, or media. To fully record the information the recording individual must find an alternate way to store the data.

The GEDCOM standard provides a way to do this, that is fully supported by webtrees. This procedure , however, may not be supported by other software products if you intend on transferring your genealogy database away from webtrees.

In the GEDCOM standard the name entered first for an individual is considered “the primary name”. To make a new name the primary name you must change the old primary name to the new primary name. We also learn at this time that Leia has a middle name “Amidala”, so we will enter that as well.

  1. Follow the procedure outline earlier to change Leia’s surname from Organa to Skywalker and also remove the “Princess” designation.
  2. Add “Amidala” following Leia.
  3. Save Leia Amidala Skywalker.
  4. Select (Main Menu) “Edit => Add New Name”
  5. Enter Princess Leia Amidala Organa as a “New Name”
  6. Enter a “Type” of “adopted” if the feature is available.
  7. Save

This exercise also gives us the opportunity to re-examine the information we entered for Beru Lars as married name. We could add a new name and use a TYPE of “married”. The GEDCOM standard allows for TYPE values of “aka”, married, birth, and more, as well as, “User Defined”, please note, the TYPE value should be all lower case, see page 56. An interesting use would be an emigration or immigration name, stage name, legal name change etc. Whatever values used here should be kept simple and standard. An important point, these values are not translated by webtrees, so site visitors using another language may not understand the value.

Advanced features learned.

  1. Using AKA sub-tag for an alias/alternate name
  2. Adding additional names
  3. Using the “TYPE” tag

Nicknames and Preferred Names

How many time have you run into documents that call someone in your family by the name “Rusty” or “Butch”. Or where a family uses and reuses the same given name over and over, even within the same household. Keeping these people straight and entering them into webtrees can be a little easier if you know some basic tricks.

Nicknames

For example: Marion Mitchell Morrison did not care very much for the first name of “Marion” so he began using “Duke” as a nickname. Until his death everyone called him “Duke Morrison”.

To record his name in webtrees, enter:

  1. Marion Mitchell in the “Given names” field
  2. Morrison in the “Surname” field
  3. Duke in the “Nickname” field

Whenever this individual is displayed his name will read: Marion Mitchell “Duke” Morrison

Preferred Names

For example: Ludvig Andreas Monroe was the first son born to Ludvig Casparsen and Anne Monroe. Ludvig is an important name in this family so the second son born was named Ludvig Martin Monroe. Both sons went by their 2nd given name so they were not confused with their father.

To record this concept in webtrees, enter:

  1. Ludvig Andreas in the “Given names” field
  2. Monroe in the “Surname” field
  3. place a single asterisk “*” following the preferred name, (for example: Ludvig Andreas*)

Whenever this individual is displayed, his name will read: Ludvig Andreas Monroe

Advanced features learned

  1. Use the nickname field to record a nickname for an individual
  2. Enter an asterisk (*) following the preferred name of an individual

Family Name Spelling Differences and Gender-Sensitive Surnames

Every genealogist has a story where a family member moves to a new country and the spelling of their surname is changed, either because the new country has a language that does not support the same alphabet or the relocating individual can not read or write and depends on the registrar to enter their name in the registry. So what do you do with an individual that leaves their country with one surname like Svendsen, Drurey, Maïquez, and they enter the new country and receive the name Svenson, Drury, Maiquez. webtrees has an answer. Before we solve this problem, you need to ask yourself, do I want to categorize individuals only under the original family name (ie Svendsen) only or under both the original family name and the new “taken” name.

According to GEDCOM specs, the NAME field (as displayed in the “Name” field on the user interface) contains the person’s name (as they would have written it), while the SURN field (as displayed in the “Surname” field on the user interface) contains the surname (or a comma-separated list of surnames), as specified by the genealogist. For most people, these two fields contain the same surname value, and so the name editor links them all together. But, you can unlink them, and edit the fields separately. In order to group variant spellings of a last name together, do the following:

  1. Click the edit icon at the end of the Name. You can now edit NAME/SURN independently.
  2. Update the Surname field with the name (or names) under which you want the person sorted/grouped/indexed.

For example: When Hans Solo was born his family name was Solow (I made that up!), but the recording government offical wrote the name Solo in his records. The rest of his family are still named Solow, but because all official government documents are based on the birth name recorded, the pilot license for Hans uses “Solo” not Solow. To group his name with the rest of his family, update the Surname field (leaving the Name field as Hans /Solo/) with the family spelling of “Solow”. Hans will now be listed as a name within the Solow list, but with his offical pilot name “Hans Solo”. To add Hans to both the Solo list and the Solow list a comma separated list would be used in the Surname field “Solo, Solow” and Hans will have an entry in both places.

Gender-Sensitive Surnames

In many areas of the world the surnames of women (wives and daughters) are different than their male counterparts. For example: in the Czech Republic a gender-sensitive surname for a women very often add -ová at the end of surname, or change -ý to -á. For example a wife could be Knapová or Černá, and the husband could be Knap or Černý. This convention can also be found in many centeral and east European languages such as Polish, Slovakian, Russian, Greek and Lithuanian.

Other examples:

Greek: A man called Papadopoulos has a daughter, she may be named Papadopoulou.
Polish: A man is called Podwinski, his wife and duaghter may be called Podwinska, while the sons are known as Podwinski.
Lithuanian: A man is called Vilkas, his wife will be called Vilkienė and his daughter will be called Vilkaitė.

To group these individuales together edit the surname field as noted above, leaving the NAME field as initially entered using one of the following alternatives:

  1. Use the father/male variant in SURN field,
  2. Use the plural form of the name in the SURN field, for example substitue -i for Lithuanian surnames (Vilkai)

Advanced features learned

  1. Use Surname field to group surnames together in individual listings
  2. Use the plural or male variant in gender-sensitive surname regions

Special considerations for married names and AKA names

In many cases the data entry person will add “married names” or AKA name (Also know as) for individuals to that person’s primary name via the “Married Name” or “Also known as” data entry fields. In most cases this action has the intended outcome, however, for cases where the name requires an alternate spelling for indexing purposes the following procedure must be followed:

  1. Remove the “Married Name” or “Also known as” value in the data entry field associated with the primary name.
  2. Press the “Save” button
  3. Select (Main Menu) “Edit => Add New Name”, when the individual is displayed
  4. Press the “Edit” icon next to the “Name” data entry field to open up the field.
  5. Enter in the appropriate information in the “Name” field. For example: Leia Amidala /Solo/
  6. Enter all other name pieces (i.e. Given Name (Leia Amidala), Prefix (Princess), etc) for the new married name.
  7. Enter the alternate spelling(s) for the surname in the Surname field. i.e. Sola
  8. Enter in the “Type” data entry field “married” or “aka”
  9. Save the new name.

The above procedure will produce a new name record independent of the primary name. Please note that some application not associated with webtrees do not except GEDCOM output that has multiple NAME records. Importing a GEDCOM to these application will cause them to produce errors.

Patronymic, Matronymic and Other Names

In many locations around the world, in both ancient and modern times, individuals never had true surnames, family names or “last names”. In some locations, individuals may have been known by a very common practice of using patronymic (father based) or matronymic (mother based) ancestral names. In other locations an individual took a descriptive, place or occupational name such as, Erik the Red, William of Cornwall, John the Tinker.

Patronymic, Matronymic

In European terms, Albert, son of Anders may have been know as, Albert Anderson. Anderson in this context was not a surname but a patronymic name. Albert’s sister Caroline, may have been known as, Caroline Andersdotter. Anders (the father) also had a patronymic name, his father was named Hans, so Albert was named, Albert Hansson.

Descriptive, Place and Occupational Names

In European terms, Erik had red hair and therefore was known as Erik the Red, William was from Cornwall and was know as William of Cornwall, John Tinker worked with metal.

Different areas of the world began requiring individuals to have family or surnames at different times in history. It is therefore important to know when this occurred for the area you are researching before entering the name of the individual. Although many genealogists record Anderson, Hansson, Tinker, Corwall, and “The Red” as a surname, this would technically be incorrect for that location and time period.

To record names of individuals where family names or surnames were not in use, perform the following procedure:

  1. Select the “Edit Icon” following the Name data entry field.
  2. Remove the // in the field.
  3. Enter the name of the individual, in the order of the name parts that the person would, by custom of their culture, be referred.
  4. Save your work.

NOTE: Removing the // in the Name field (Erik the Red), tells webtrees that the individual does not have a surname. Leaving the // present, but with nothing entered (Erik the Red //) tells webtrees that the surname is unknown. The webtrees applications considers these (with and without //) as two different cases and are listed in different places in the “Individual List”:

  1. Individuals without surnames i.e. Albert Anderson, are listed in the alphabetical list under “None”.
  2. Individuals with unknown surnames i.e. John //, are listed in the alphabetical list under an ellipsis “…”.

Advanced features learned

  1. Individuals without true surnames should be entered as they are referred without a trailing //.

שמות משפחה מרובים

In some cultures an individual will have two or more surnames, for example one surname inherited from a father and another from a mother, or a husband’s surname and a father’s surname. For example: Josep Puig i Cadafalch, Puig is the first surname of his father, Cadafalch is the first surname of his mother; i means “and”.

In webtrees you would enter for this individual’s name Josep /Puig/ i /Cadafalch/

  1. Select the “Edit Icon” following the Name data entry field.
  2. Remove the // in the field.
  3. Enter the name of the individual with each surname enclosed by ‘/’ such as: Josep /Puig/ i /Cadafalch/
  4. Save your work.

NOTE: Entering both surnames independently, enclosing each with a / tells webtrees that the individual ‘has two independent surnames” Entering this person under both Puig and Cadafalch in the lists.

webtrees may be the only application that supports double surnames. The GEDCOM spec indicates that: “…surname of an individual, if known, is enclosed between two slash (/) characters.”, webtrees interprets this to be true for multiple surnames as well and is a reasonable interpretation of the rules.

Advanced features learned

  1. Individuals with two surnames should have each surname entered as two independent names enclosing each with a slash character.


נתקלתי בבעיות בהוספת אדם קיים בתור אב של אדם קיים אחר.

לדוגמה, אם יש לי כבר גם אבא וגם אמא במסד הנתונים ואני רוצה להוסיף בן חדש, איך אני יכול לעשות את זה בלי לערוך את קבצי gedcom?

הבעיה היא שהמשתמשים שלי (מנהלי האתר) לא ממש מבינים כיצד לערוך רשומות gedcom.

ובנוסף, כיצד אוכל להוסיף אדם קיים כאשה שניה של אדם (זכר) קיים ?

ובנוסף, איך אני מוסיף אדם קיים לאב, אם אני יודע שהאשה הקיימת היא לא האמא ואני לא יודעת מי היא האם

תשובה כללית

עריכת קובץ GEDCOM אינו רעיון טוב, אלא אם את/ה ממש (אבל ממש) מבין היטב את הפורמט. הוצע להסיר מהמערכת את האפשרות, אך משתמשים שיודעים איך לעבוד איתו לא רוצה לאבד את היכולת הזו.
קיימות אלטרנטיבות: לפחות שמונה צורות שונות לשינוי קישור אל קרובי משפחה.

  • שבע מהן תמצאו תחת הכרטיסייה “משפחות” של דף המידע האישי.
  • שתיים מהן נמצאות בתפריט ‘ערוך’ בתיבה ‘שנה בני משפחה’ בדף ‘מידע משפחתי’ (ראו צילומסך משמאל המראה כיצד מגיעים בקלות לדף המשפחתי).

דוגמאות מפורטות
הוספת אדם קיים כבן זוג

“הוספת בן זוג חדש”
פירושו יצירת אדם חדש והפיכתו לבן הזוג.
(כמו כן, שימו לב כי "בן זוג / אישה / בעל" בהקשר של Gedcom אינו מחייב נישואין משפטיים בפועל.)
  1. בחרו בכרטיסייה ‘משפחות’ בדף הפרטים האישיים של האדם
  2. בחרו “הוסף (בן זוג) באמצעות אדם קיים”
  3.  הזן את הזיהוי של האדם בתיבה “אישה” (“בעל”) או
    1. לחצו על סמל האדם הקטן ליד התיבה
    2. הזן חלק או את כל שם בן הזוג
    3. לחצו על “מסנן”
    4. לחצו על שם בן הזוג כדי לדחות את רשימת החיפוש ולהזין את המזהה
  4. אם אתם יודעים שהם היו נשואים, סמנו את התיבה.
  5. אם אתם יודעים את כל העובדות האחרות, מלאו אותן. (ראו ? לקבלת טיפים לגבי תכונות מיקום ותאריך עדכון).
  6. לחצו על “הגדר קישור”. חלון נוסף יופיע, בשאיפה שיהיה ללא הודעת שגיאה.
  7. אינכם צריכים להשתמש בקישור “סגור חלון”, אך אם תעשו זאת, הוא יגרום לרענון דף הפרטים האישיים, המציג את המידע החדש.

הורים לא נשואים

הנה הצעדים הכלליים הדרושים להוספת ילד להורים שאינם נשואים.

  1. ודאו שהתג _NMR הופעל ב – “עובדות עבור רשומות משפחתיות”
  2. בחרו בכרטיסייה ‘משפחה’ בודדת.
  3. בחרו באפשרות “הוסף ילד כדי ליצור משפחה חד-הורית”
  4. בחרו הצג משפחה
  5. הוסיפו עובדה או אירוע “לא נשוי”
  6. הוסיפו את האב ובטלו את סימון התיבה “נשואה”/”נשוי” לפני שמירת השינויים.